پایگاه خبری مردم نيوز - پربيننده ترين عناوين فرهنگ و اجتماع :: نسخه کامل http://www.mardom-news.com/cultural Thu, 20 Feb 2020 22:07:15 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری مردم نيوز http://www.mardom-news.com/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری مردم نيوز آزاد است. Thu, 20 Feb 2020 22:07:15 GMT فرهنگ و اجتماع 60 هم ثروت و هم فقر، ابتلاء و امتحان الهی است http://www.mardom-news.com/news/134433/هم-ثروت-فقر-ابتلاء-امتحان-الهی مردم نیوز:آیت الله جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود که ۲۸ بهمن ماه در مسجد اعظم قم برگزار شد، در ادامه تفسیر آیات نورانی سوره مبارکه «فجر» بیان کرد: بینش برخی افراد این است که اگر یک وقت وضع مالی آنها خوب بود و در سلامت، رفاه و نعمت بودند می‌گویند خدا ما را گرامی‌داشت اما اگر به بیماری یا به فقر یا مشکلات دیگر مبتلا شدند می‌گویند خدا ما را اهانت کرد. اینچنین اشخاصی معیار اهانت و اکرام را در ثروت می‌دانند! در حالی که خداوند فرمود این چنین نیست! هم ثروت ابتلاء و امتحان است و هم فقر و نداری، هم سلامت ابتلاء و امتحان است هم بیماری. در هر دو حال ما داریم شخص را امتحان می‌کنیم. وی ادامه داد: خداوند می‌فرماید، ما هرگز کسی را اهانت نکردیم بلکه ما امتحان کردیم. کسی که دارد، مبتلا به ثروت است و کسی که مشکل مالی دارد مبتلا به فقر است. در نتیجه ما اگر به کسی مال دادیم او را إکرام نکرده ایم و اگر کسی را به فقر امتحان کردیم به او إهانت نکرده ایم، هر دو نزد ما محترمند چون انسان هستند. این استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: تاکید خداوند این است که اگر کسی را به تنگ‌دستی مبتلا کرد به او اهانت نکرده است بلکه او را روی صندلی آزمایش نشانده است چرا که انسان تا امتحان ندهد به کمال نمی‌رسد «وَ نَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَیرِ فِتْنَةً». ما یک کلاس امتحان داریم به نام کلاس ثروت، یک کلاس امتحان داریم به نام کلاس فقر؛ این طور نیست که اگر کسی غنی است همیشه آبا و أجدادش غنی باشند خیلی‌ها فقیرزاده هستند و بعد غنی می‌شوند، خیلی‌ها غنی‌زاده‌اند و بعد فقیر می‌شوند. آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: خداوند می‌فرماید شما آن کار اساسی را نمی‌کنید «کَلاَّ بَلْ لا تُکْرِمُونَ الْیتیمَ»؛ شما یتیم را گرامی نمی‌دارید. می‌دانید گرامی داشتن صدقه بالاتر از بخشش است! بالاتر از هبه است! بالاتر از چشم‌روشنی است! در صدقه تا قصد قربت نکنی مقبول نیست، صدقه عبادت است، صدقه عقد است صدقه کجا و هبه کجا! صدقه کجا و هدیه کجا! صدقه کجا و چشم روشنی کجا! آنها که عبادت نیست. قوام صدقه به «قربة إلی الله» است، آن صدقه‌ای که راهگشا است و بیماری و مشکل را حل می‌کند مثل نماز است. صدقه جز عقود عبادی است؛ حضرت امیر در نهج البلاغه می‌فرماید «إِنَّ الْمِسْکِینَ رَسُولُ اللَّهِ»؛ یعنی اگر نیازمندی درِ خانه شما آمد این را بدان که «الله» آدرس تو را به او داد، مبادا او را رد کنی؟ رسالت اصلی تو این است که «قربة إلی الله» این کار را انجام بدهی. چرا که اگر می‌خواهی کریم بشوی باید إکرام کنی. وی در بخش دیگری از سخنان خود به معضل تکدی گری در جامعه اشاره و اظهار کرد: یکی از کسب‌های حرام، کسب گدایان حرفه‌ای است؛ اینها که در سر چهارراه و خیابان می‌ایستند و بعد از مرگ معلوم می‌شود که موجودی فراوانی دارند کسبشان حرام است. مرحوم شیخ در مکاسب یکی از مکاسب محرّمه را همین کسب حرامی که برای گدایان حرفه‌ای است، ذکر می‌کند برای اینکه خودش می‌گوید من فقیر هستم در حالی که دروغ می‌گوید، کاذبانه دارد مال مردم را غارت می‌کند. این مفسر قرآن تأکید کرد: هر کدام از ما در میان همسایه‌ها و ارحام خود کسانی را می‌شناسیم که نیاز به کمک دارند، اگر سراغ نداریم که به وسیله دوستان دیگر می‌توانیم تحقیق کنیم. در قرآن کریم فرمود خیلی‌ها از درون افراد بی‌خبر هستند؛ فرمود همان طوری که تحصیل علم لازم است از این جهت هم تحصیل علم لازم است، فرمود از همسایه‌ها باید باخبر باشید و به کسانی کمک کنید که «یحْسَبُهُمُ الْجاهِلُ أَغْنِیاءَ مِنَ التَّعَفُّف» او چون عفیفانه زندگی می‌کند دیگران خیال می‌کنند که وضع مالی او خوب است در حالی که واقعاً نیازمند هستند، اما آبرومند زندگی می‌کنند، باید به این افراد کمک کنید «یحْسَبُهُمُ الْجاهِلُ أَغْنِیاءَ مِنَ التَّعَفُّف». ]]> فرهنگ و اجتماع Wed, 19 Feb 2020 03:51:55 GMT http://www.mardom-news.com/news/134433/هم-ثروت-فقر-ابتلاء-امتحان-الهی نگاهی به شعر شاعری که می‌گفت مرگ نوری طلایی دارد http://www.mardom-news.com/news/134435/نگاهی-شعر-شاعری-می-گفت-مرگ-نوری-طلایی مردم نیوز: در ادامه روند معرفی نویسندگان و شاعران ادبیات چین، که از نمایشگاه کتاب تهران و مهمانی ویژه کشور چین در این‌رویداد آغاز شد، این‌بار قصد داریم یکی از شاعران شوریده و معاصر چین را معرفی کنیم. پیش از این، رمان «طاقت زندگی و مرگم نیست» نوشته مو یان را در قالب دو یادداشت، رمان «مزه‌شناس» نوشته لو وِنفو و رمان «دویدن در خیابان‌های پکن» نوشته شوزُ چن را در کنار پرونده مفصلی از یادداشت و گفتگو درباره مای جیا نویسنده رمان «کشف رمز» مورد بررسی قرار داریم و بنا داریم جا های شِنگ را به مخاطبان ایرانیِ ادبیات چین بشناسانیم. این شناساندن و معرفی هم از طریق مقاله‌ای که غزل امینی یکی از دانشجویان زبان چینی دانشگاه تهران در اختیار مهر قرار داده انجام می‌شود. امینی در مقاله‌ای که در ادامه می‌آید، ابتدا خلاصه‌ای از زندگی جا های شنگ نوشته و سپس متن چینی و ترجمه ۳ شعر از این‌شاعر را پیش روی مخاطب گذاشته است. او در پایان‌بندی مطلب خود، شعر سوم را تشریح کرده و به ویژگی‌های آن پرداخته است. در ادامه مشروح متن این‌یادداشت پژوهشی را می‌خوانیم: * زندگی جا های شِنگ(zha hai sheng 查海生)با نام هنری هایزی/هایزه (海子haizi) از شاعران معروف سرزمین اصلی چین پس از انقلاب فرهنگی بوده است. او متولد روستایی کوچک واقع در آن هویی(安徽 anhui) است و تمام دوران کودکی خود را در همان‌روستا و درحالی‌که تمام چین درگیر انقلاب فرهنگی بود، گذراند. جا های شنگ اوایل سال ۱۹۸۰ شروع به سرودن شعر کرد و پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه حقوق و علوم سیاسی بیجینگ (پکن) شروع به کار کرد. وی به‌طور دائم اشعاری با فضای زندگی یکنواخت و خسته‌کننده می‌سرود و این‌سروده‌ها را به نشریات مختلف می‌فرستاد. اما اشعارش به‌سختی آن‌ها پذیرفته می‌شدند. به‌همین‌دلیل تا زمان مرگش شاعری گمنام بود. جا های شنگ در سال ۱۹۸۹ در حالی‌که ۲۵ سال داشت، دست به خودکشی زد و پس از مرگش بود که بسیاری از نشریات اصلی چین، اشعارش را منتشر کردند. به‌این‌ترتیب هایزی / هایزه تبدیل به یکی از شاعرانی شد که اشعارش به‌طور مستمر توسط مردم نقل‌قول می‌شدند. در ادامه این‌مقاله کوتاه، ۳ سروده از مجموعه تاثیرگذارترین اشعار این شاعر چینی همراه با ترجمه درج شده که پس از آن‌ها، شعر سوم یعنی «رو به دریا، با شکوفه‌های بهاری» تاویل و تفسیر می‌شود. 《远方》 远方除了遥远一无所有 遥远的青稞地 除了青稞一无所有 更远的地方更加孤独 远方啊除了遥远一无所有 这时石头 飞到我身边 石头长出血 石头长出七姐妹 站在一片荒芜的草原上 那时我在远方 那时我自由而贫穷 这些不能触摸的姐妹 这些不能触摸的血 这些不能触摸的远方的幸福 远方的幸福 是多少痛苦 «فاصله» در دوردست‌ها هیچ چیز جز فاصله نیست زمین‌های جوی کوهی در دوردست بجز جوی کوهی هیچ چیز دیگری نیست هر چه مکان دورتر باشد، تنهایی بیشتر می‌شود در دوردست‌ها…هیچ چیز جز فاصله نیست در این زمان، سنگی پروازکنان به کنارم می‌افتد... از سنگ، خونی جوانه می‌زند از سنگ، هفت خواهر جوانه می‌زنند در چمنزاری متراکم ایستاده‌ام در آن زمان من در دوردست‌هایم در آن زمان آزاد اما فقیرم این‌ها نمی‌توانند خواهران را لمس کنند این‌ها نمی‌توانند خون را لمس کنند این‌ها نمی‌توانند سعادت دوری‌ها را لمس کنند سعادت فاصله‌ها چقدر دردناک است... 《秋 》 秋天深了,神的家中鹰在集合 神的故乡鹰在言语 秋天深了,王在写诗 在这个世界上秋天深了 该得到的尚未得到 该丧失的早已丧失 «پاییز» پاییز تیره شده است، عقاب‌هایی که در خانه‌ی خدایانند جمع می‌شوند عقاب‌های سرزمین خدایان گفت‌وگو می‌کنند پاییز تیره شده است، پادشاه درحال نوشتن شعر است در این جهان پاییز تیره شده است باید چیزهایی که هنوز بدست نیاورده‌ایم را بدست آوریم باید چیزهایی که از دست داده‌ایم را از دست بدهیم... 《面朝大海,春暖花开》 从明天起,做一个幸福的人 喂马、劈柴,周游世界 从明天起,关心粮食和蔬菜 我有一所房子,面朝大海,春暖花开 从明天起,和每一个亲人通信 告诉他们我的幸福 那幸福的闪电告诉我的 我将告诉每一个人 给每一条河每一座山取一个温暖的名字 陌生人,我也为你祝福 愿你有一个灿烂的前程 愿你有情人终成眷属 愿你在尘世获得幸福 我只愿面朝大海,春暖花开 «رو به دریا، با شکوفه‌های بهاری» از فردا شخصی شاد خواهم بود به اسب‌ها غذا خواهم داد، هیزم‌ها را خواهم شکست، به تمام جهان سفر خواهم کرد از فردا به غذاها و سبزیجات اهمیت خواهم داد خانه‌ای دارم، رو به دریا، با شکوفه‌های بهاری از فردا برای همه‌ی عزیزانم می‌نویسم از شادی‌ام برای آن‌ها می‌گویم و نور شادی‌ام را بر تک تک آن‌ها میتابانم نامی گرم به همه‌ی رودها و کوه‌ها خواهم داد ای غریبه، من برای تو نیز آرزوی شادی می‌کنم امیدوارم آینده‌ای درخشان داشته باشی امیدوارم با معشوقه‌ات خانواده‌ای تشکیل دهی امیدوارم در این جهان فانی خوشحالی را بدست آوری من فقط می‌خواهم رو به دریا باشم، با شکوفه‌های بهاری نگاهی به شعر «رو به دریا، با شکوفه‌های بهاری» این شعر در بهار سال ۱۹۸۹، سه‌ماه پیش از مرگ شاعر، سروده شده است. جا های شِنگ متولد روستایی در استان آن هویی (安徽anhui) چین بود و تحصیلات خود را در پکن گذراند و در آن‌جا مشغول به کار شد. او هرسال بهار فقط یک‌بار و مدت ۱۰ روز به روستای خود برمی‌گشت تا اوقات خود را با خانواده‌اش بگذراند. سال ۱۹۸۹ وقتی به روستا بازگشت، احساس ناراحتی و تنهایی به او دست داد. پس از بازگشت به پکن هم، احساسات خود را به دوست شاعرش این‌چنین بروز داد: «…چیزهایی که قبلاً با آن آشنا بودی را دیگر نمی‌توانی پیدا کنی و در ولایت خود تبدیل به یک غریبه می‌شوی.» این‌شاعر در طول زندگی خود همواره دنبال شعرهایی با طبیعت ساکت، مقدس وطبیعی بوده و عمیقاً به این مسئله باور داشته است: چیزهای رو به مرگ، نوری طلایی و فناناپذیر از خود ساطع می‌کنند. این شعر گرم‌ترین شعر هایزی / هایزه است اما در محتوا، شاعر با سبک خاص خود نزدیکی و در عین حال عدم پذیرش جامعه، غم‌ها و شادی‌های زندگی و… را نشان می‌دهد. تفسیر شعر شعر، در ابتدا با لحنی گرم و صمیمی تمایل خود را به شاد بودن و پخش نور شادی به همه و حتی غریبه‌ها اعلام می‌کند. «دریا» هسته اصلی این‌شعر است که پهناوری آن می‌تواند زادگاه آرامش‌ها و درگیری‌ها، ایده‌ها و خانه‌ معنوی شاعر باشد. در بخش اول، سراینده با توضیحات خود سعادت زندگی فرد را به حداقل می‌رساند و تاکید می‌کند که زندگی امروزه بیش از حد دنیوی و دست و پاگیر است.در ادامه، ارتباط"من"گسترده می‌شود و از زندگی مادی و شادی «من» به خانواده، کوه‌ها و رودها و غریبه‌ها می‌رسد به‌این‌صورت که «خوشحالی از من شروع می‌شود و به دیگران می‌رسد.» اما در ادامه ارتباط «من و دیگران»،‌ بابه‌کاربردن‌کلمه‌ «غریبه» به ابهام می‌رسد. «غریبه» حاوی اشاره به همه‌ مردم است اما دارای ارتباطی متفاوتی هم هست. به‌این‌شکل که «من» با آرزو برای «غریبه‌ها» نوعی ارتباط میان مردم را تشکیل می‌دهد. بنابراین مردم در دایره‌ «آرزوهای من» قرار می‌گیرند اما به‌دلیل اینکه «غریبه» خطاب می‌شوند، همزمان خارج از «آرزوهای من» هستند. بدین ترتیب، این‌بخش نوعی ناکامی در ارتباط با مردم را نشان می‌دهد و شاعر با استفاده از این‌تضاد و غریبگی، در آخرین‌بخش از شعر، به اولین و آخرین پناهگاه خود یعنی دریا و شکوفه‌های بهاری بازمی‌گردد. در ادامه باید به مسئله زمان هم در این‌شعر توجه کرد. زمان شعر از فردا آغاز می‌شود ولی در اواسط شعر، زمان از دست می‌رود و به زمان حال باز می‌گردد. در آخر هم از فعالیت باز می‌ایستد. اصطلاح «از فردا شاد بودن» به‌نوعی تاکید کننده بر اوضاع بدِ حال حاضر است. پس، آرزو برای فردا، انکار واقعیت است. غم واقعی این شعر در وصف اوضاع بد الان نیست، بلکه در تسلیم شدن برای فردا است. منظور از عبارت «من فقط آرزو دارم…» هم در آخرین بخش، پذیرش اوضاع حال به قیمت تسلیم فردا است. ]]> فرهنگ و اجتماع Wed, 19 Feb 2020 03:55:02 GMT http://www.mardom-news.com/news/134435/نگاهی-شعر-شاعری-می-گفت-مرگ-نوری-طلایی هنر متعالی تمدن ساز است http://www.mardom-news.com/news/134434/هنر-متعالی-تمدن-ساز مردم نیوز:حجت‌الاسلام دکتر رضا غلامی، رئیس شورای سیاست گذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی در نهمین هم‌اندیشی سینما انقلاب به سخنرانی پرداخت. متن پیش رو گزیده‌ای این سخنرانی است؛ هنر سینما جامع‌ترین و اثرگذارترین هنرهاست. یک نوع هنر، هنری است که برای ما رشد دهنده نباشد و مایه حقارت انسان است و نقطه مقابل هنری است که انسان‌ها را بالا می‌برد و چیز گران‌قدری را به انسان اضافه می‌کند، یعنی هنر می‌تواند از نوع متعالی و یا زوال‌بخش باشد. ۱۶ ویژگی هنر متعالی را بیان می‌کنم: ۱. هنر متعالی از فطرت‌های پاک و انسان‌های متعالی متولد می‌شود اولین ویژگی این است که هنر متعالی از فطرت‌های پاک و انسان‌های متعالی متولد می‌شود. خیلی از ما در قفس شهواتمان محبوس هستیم و آگاهی از این وضعیت خود نداریم. از چنین انسانی نمی‌توان انتظار خلق هنر متعالی داشت. به قول جامی: ذات نایافته از هستی‌بخش / کی تواند که شود هستی‌بخش خشک ابری که شود ز آب تهی / ناید از وی صفت آب دهی ۲. هنرمند متعالی خواهش‌های نفسانی را در خود مهار کرده است دومین ویژگی این است که هنرمند متعالی خواهش‌های نفسانی را در خود مهار کرده است. مولوی درباره چالش عقل و نفس به ماجرای مجنون و ناقه اشاره می‌کند. مجنون به دنبال لیلی خود و ناقه هم دنبال بچه خودش است. مقصود مجنون و ناقه باهم متفاوت است و هرکدام می‌خواهد به سمت دیگری برود. در نتیجه: گفت ای ناقه چو هر دو عاشقیم / ما دو ضد پس همره نالایقیم ۳. حقیقت؛ مهم‌ترین دغدغه هنر متعالی سومین ویژگی این است که حقیقت مهم‌ترین دغدغه هنر متعالی است. هرچند هنر مثل فلسفه در مقام کشف حقیقت نیست اما می‌توان گفت که کار هنر متعالی انکشاف و پرده‌برداری از حقیقت است. جوهر و ذات هنر متعالی حقیقت است و این هنر نمی‌تواند با پشت کردن به ذات خودش حقیقت را کتمان کند یا ناراستی‌ها را راستی جلوه دهد. هنر متعالی با تکیه به ساحت تفکر منعکس‌کننده حقیقت است و هنر متعالی می‌تواند به مرتبه‌ای از صراط مستقیم برسد و مقصد را به انسان‌های گم‌گشته نشان دهد. نمی‌توان تفکر را در هنر نادیده گرفت. ۴. در هنر متعالی هدف وسیله را توجیه نمی‌کند چهارمین ویژگی هنر متعالی این است که هدف وسیله را توجیه نمی‌کند. بدون شک هنر متعالی هدفی دارد اما نمی‌تواند با هر وسیله‌ای به هدف خود برسد. هنر پاک وسیله پاک هم نیاز دارد و روی پاکیزگی وسیله اصرار دارد. ۵. مخاطب هنر متعالی فطرت‌های پاک است پنجمین ویژگی این است که مخاطب هنر متعالی فطرت‌های پاک است. برای انسان‌هایی که فطرت خود را زنده‌به‌گور و چشم دل خود را نابینا کره‌اند هنر متعالی غریبه و ناآشناست. این هنر در بستر یک جامعه رشد یافته و متعالی متولد می‌شود و بدون آن نمی‌توان انتظار داشت که متولد شود. مخاطب این هنر جهانی است و در هیچ مرزی متوقف نمی‌شود. ۶. هنر متعالی آزاد است ششمین ویژگی این است که هنر متعالی آزاد است. آزادی از هر چیزی که او را به بردگی می‌کشد و از اصالت و حقیقت خود جدا می‌کند. آزادی هنر هم مقوله‌ای فکری و هم اجتماعی است. ۷. ناسازگاری هنر متعالی با استبداد و خودکامگی هفتمین ویژگی این است که با استبداد و خودکامگی سازگاری ندارد. هنر متعالی برخلاف هنر زوال بخش نه خودش مستبد است و نه در آغوش استبداد قرار می‌گیرد. هنر امروز زیر پرچم مردم‌سالاری، به استبداد خدمت می‌کند و خودش رفته‌رفته مستبد می‌شود. امروز بخش مهمی از آثار هنری آثار مستبدی هستند که مردم عالم را به زنجیر کشیده‌اند. ۸. هنر متعالی ابزار جریان فرانواستعماری نمی‌شود هشتمین ویژگی این است که هنر متعالی ابزار جریان فرانواستعماری نمی‌شود. هنری که آزاد است به ابزار این جریان که نماد استکبار امروز است مبدل نمی‌شود. این جریان در حال قتل تدریجی انسان است. انسان‌ها در اثر خواب‌آلودگی یا جبر محیطی با پای خودشان به سمت این قتلگاه رفته‌اند و هنر هم در این مسئله سهیم است. ۹. هنر متعالی صدای مستضعفین عالم است ویژگی نهم این است که هنر متعالی صدای مستضعفین عالم است. مستضعف یعنی کسی است که با محروم ساختن او از عدالت، به ضعف کشیده شده است. مستضعف به معنای ضعیف نیست بلکه یعنی کسی که به ضعف کشیده شده است. این استضعاف حق بهره‌مندی از حیات مادی و معنوی را سلب می‌کند. استضعاف فکری خطرناک‌ترین نوع استضعاف است. هنر متعالی نه‌تنها در پروژه استضعاف مشارکتی ندارد بلکه خود را صدای مستضعفین عالم می‌داند و هیچ‌چیز مانع از انعکاس این صدا نمی‌شود. به همین خاطر هنر متعالی لکنت زبان ندارد و در انعکاس صدای مستضعفین عالم نه سانسور می‌کند و نه دچار خودسانسوری می‌شود. ۱۰. هنر متعالی فروختنی نیست دهمین ویژگی این است که هنر متعالی فروختنی نیست. فروختنی نبودن یعنی یک کالای تجاری و صرفاً یک شیء نیست. اقتصاد هنر در جای خودش مهم است و اگر در مسیر سالمی شکل گیرد و حد تعادل را حفظ کند به ارتقای هنر متعالی کمک می‌کند اما اگر ارزش‌های تجارت معادلات هنر را تعیین کند، حقیقت قربانی نفع و سود می‌شود که امروز مشاهده می‌کنیم. ۱۱. مردمی بودن هنر متعالی یازدهمین ویژگی مردمی بودن هنر متعالی است. مردمی بودن شعار نیست و به این معناست که هنر ارثیه مرفهین بی‌درد نیست و مخاطب آن‌هم صرفاً طبقات برخوردار جامعه نیستند. ۱۲. امیدآفرینی و تحرک بخشی دوازدهمین ویژگی امیدآفرینی و تحرک بخشی است. هنر متعالی به خاطر ذات خود یعنی حقیقت نه خود به یأس و پژمردگی دچار می‌شود و نه مخاطب را به این سمت سوق می‌دهد. ۱۳. هنر متعالی آئینه نامحدود زیبایی‌ها سیزدهمین ویژگی هنر متعالی این است که آئینه نامحدود زیبایی‌هاست. مطلق هنر با زیبایی‌شناسی پیوند خرده است اما زیبایی در هنر متعالی یک زیبایی مضاعف است. برای این‌که هم از زیبایی‌های طبیعی برخوردار است و هم از زیبایی‌های معنوی و روحانی. زیبایی روحانی و معنوی به‌تبع روح که محدودیتی ندارد بدون سقف و تمام ناشدنی است. ۱۴. عدم غلبه فرم بر محتوا در هنر متعالی ویژگی چهاردهم عدم غلبه فرم بر محتواست. هنر متعالی با این‌که به فرم بی‌اعتنا نیست و علاوه بر این خودش را از تمام تکنیک محروم نمی‌کند اما در این هنر حقیقت نقش جوهری دارد. در هنر متعالی محتوا اصالت دارد و هیچ‌وقت مغلوب فرم و صورت نمی‌شود. ۱۵. هنر متعالی هنر مهر و مهربانی ویژگی پانزدهم این است که هنر متعالی هنر مهر است. اهل خشونت و خصومت‌ورزی نیست و اهل دوستی و مهربانی است و از صلح حمایت می‌کند و آن را ترویج می‌کند. ممکن است کسی مبارزه با ظلم را مقابل این اصل تلقی کند اما تضمین صلح مبارزه با سلطه و سلطه‌گری است. ۱۶. هنر متعالی تمدن‌ساز است ویژگی شانزدهم این است که هنر متعالی تمدن‌ساز است. اگر ما به دنبال شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی هستیم باید بدانیم هنر زوال‌بخش نمی‌تواند تمدن‌ساز باشد و نقشی عمیق و ماندگار و سازنده و پیش برنده ندارد. این هنر استعدادها را در پایین‌ترین سطح محدود می‌کند و اجازه رشد و شکوفایی به آن‌ها را نمی‌دهد. ]]> فرهنگ و اجتماع Wed, 19 Feb 2020 03:52:47 GMT http://www.mardom-news.com/news/134434/هنر-متعالی-تمدن-ساز برنامه‌های تاکتیکی یحیی واضح و قابل مهار است http://www.mardom-news.com/news/134482/برنامه-های-تاکتیکی-یحیی-واضح-قابل-مهار مردم نیوز:فرزاد آشوبی در مورد تساوی  2 بر 2 پرسپولیس مقابل الشارجه امارات گفت: پرسپولیس شروع خوبی در بازی داشت اما در ادامه آنقدر برنامه‌های تاکتیکی این تیم برای سرمربی حریف واضح بود که دیدیم هر چه از زمان بازی گذشت نماینده کشورمان نتوانست از برتری کیفی خود بهره‌ای ببرد. حرف من به کادرفنی پرسپولیس این است که اگر آنها به بازی مالکانه علاقمند هستند این شکل بازی باید به سمت زمین و دروازه حریف باشد. ضمن اینکه باید نفراتی در خط دفاع به کار گرفته شوند که قدرت بازیسازی بالایی داشته باشند و بتوانند فضا‌ها و روزنه‌های ایجاد شده در خط جلو را خوب ببینند. وی افزود: اشکال دیگری که در پرسپولیس به خوبی دیده می‌شود همگون بازی کردن مهاجمان این تیم است. هر سه مهاجم پرسپولیس تقریبا به یک شکل بازی می‌کنند و به نوعی بازی یکدیگر را تکمیل نمی‌کنند. به خاطر همین است که هیچ یک از آنها تا الان نتوانسته‌اند زوج‌های خوبی برای یکدیگر باشند.  این مسئله کار حریفان را برای مهار و خنثی کردن خط حمله پرسپولیس به مراتب آسانتر کرده است. کارشناس فوتبال کشورمان با بیان اینکه چرا باید مهدی ترابی دور از دروازه حریفان باشد؟ یادآور شد: واقعا این سوال ذهن مرا مشغول کرده در حالی که ترابی بازیکنی است که نزدیک به دروازه به مراتب خطرناک‌تر است. وحید امیری هم دور از دروازه حریفان دیده می‌شود و در دو بازی اخیر پرسپولیس این مسئله مشهود بوده است. اگر قرار باشد این دو بازیکن از کناره‌ها روی دروازه حریفان خطرساز شوند خیلی راحت توسط بازیکنان حریف پوشش داده می‌شوند. اتفاقی که در بازی با الشارجه بارها اتفاق افتاد. شاید بهتر باشد پرسپولیس برای رسیدن به گل راه‌‌های دیگری را هم انتخاب کند و صرفا دلخوش به حرکت از کناره‌ها نباشد. اگر قرار باشد پرسپولیس همین روند را در آسیا ادامه دهد خیلی راحت تاکتیک‌هایش توسط رقبا خنثی می‌شود. آشوبی خاطرنشان کرد: قطعا تا سال‌های سال تیم‌های ما با مربیان ایرانی در لیگ قهرمانان ناکام خواهند ماند و هر نتیجه مثبتی که اتفاق بیفتد به صورت اتفاقی و مقطعی خواهد بود. ساختار فوتبال ایران به شکلی است که بازیکنان و مربیان‌مان در پایین‌ترین سطح، آموزش می‌بینند و با استانداردهای بین‌المللی فاصله زیادی دارند. با فضای حاکم در فوتبال کشورمان هم نباید به آینده امیدوار بود. به خاطر همین است که برانکو ایوانکوویچ خیلی راحت می‌تواند با پرسپولیس چند سال پیاپی حتی با مشکلات فراوان قهرمان شود یا استراماچونی با چند ماه کار کردن تیمش را متحول کرده و به صدر جدول می‌رساند. کالدرون نیز خیلی زود توانست در فوتبال کشورمان جا افتاده و نتایج خوبی با پرسپولیس بگیرد. این مسئله نشان می‌دهد که سطح دانش مربیان ایرانی پایین است و هر مربی خارجی راحت می‌تواند در این سطح موفق باشد. منبع: تسنیم ]]> فرهنگ و اجتماع Wed, 19 Feb 2020 06:25:14 GMT http://www.mardom-news.com/news/134482/برنامه-های-تاکتیکی-یحیی-واضح-قابل-مهار علت نوسانات اخیر بازار ارز ایران/ کندی تجارت چین؛نه تصمیمFATF http://www.mardom-news.com/news/134551/علت-نوسانات-اخیر-بازار-ارز-ایران-کندی-تجارت-چین-نه-تصمیمfatf مردم نیوز:با اشاره به تلاطماتی که طی روزهای گذشته در بازار ارز کشور به چشم می‌خورد، گفت: دسترسی ایران به ارزهای جهان‌روا از طرق مختلفی انجام می‌شود که یکی از اصلی‌ترین آنها، استفاده از ذخایری است که شکل یوآن دارند و به همین دلیل، با توجه به محدودیت‌هایی که در داخل چین به خاطر شیوع ویروس کرونا پیش آمده، تجارت خارجی این کشور کند شده و فرآیند تبدیل ذخایر یوانی به اشکال دیگر ارز، با کندی مواجه شده است. تحلیلگر مسائل ارزی افزود: همزمان با این رویداد، برخی از لایه‌های نظارتی نیز باعث شده که کندی در تبدیل ذخایر ارزی یوآن به سایر اشکال ارز صورت گیرد که این موضوع خود را به صورت وقوع برخی تلاطمات در بازار ارز نشان داده است؛ به این معنا که وقتی نرخ یوآن بالا می‌رود، نرخ درهم را هم با خود بالا برده و پس از آن، قیمت دلار در بازار را نیز، افزایش داده است؛ بنابراین اگر قیمت نسبی این ارزها با هم مقایسه شوند، یوان نسبت به دلار، رشد ارزشگذاری شده قابل توجهی دارد و نسبت به دلار تهران، نسبتاً بالاتر قیمت‌گذاری شده است. وی تصریح کرد: این مقایسه کاملاً این موضوع را اثبات می‌کند که مساله افزایش قیمت یوآن منجر به افزایش نرخ دلار شده و این مساله اندکی زمان‌دار بوده و تا زمانی که سرعت تجارت خارجی در چین بالاتر رود، تا حد زیادی بازار به همین روند ادامه خواهد داد؛ که اکنون سیگنال‌ها از کنترل بیماری کرونا در چین و شروع مجدد تجارت خارجی این کشور با دنیا حکایت دارد؛ پس مشکل بازار ارز ایران هم به زودی حل خواهد شد. به گفته شاکری، همین حقیقت به ما نشان داد که تاثیرپذیری بازار ارز ایران از تصمیم‌گیری گروه ویژه اقدام مالی( fatf) جدی نیست؛ در غیر این صورت باید اتفاق تنشی در بازار ارز را از سمت درهم یا دلار مشاهده می‌کردیم؛ ضمن اینکه نگرانی از بابت سفته بازان به شکل فزاینده نداریم و بر این اساس، تصور من بر این است که فهم نوسانات بازار ارز ایران طی روزهای گذشته، مربوط به کندی تجارت داخلی چین است و اگر برطرف شود، قیمت در بازار ریزش می‌کند. وی افزود: هم اکنون بررسی‌ها نشان می‌دهد که پنجره بیماری کرونا رو به بسته شدن است و کنترل کامل آن نباید خیلی به طول بیانجامد و این داده‌ها شرایط را رو به بهبود نشان می‌دهد. شاکری در پاسخ به این سوال که آیا تلاش‌های سفته بازانه نقش پررنگی در شکل‌گیری نوسانات اخیر بازار ارز داشته، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که روی هر اتفاق واقعی مثل همین فاکتوری که در مورد کندی حرکت اقتصاد چین به آن اشاره شد، به طور طبیعی اخبار و حرکات سفته بازانه سوار می‌شوند که ما هم باید آن را جدی بگیریم؛ اما این تحرکات سفته‌بازانه دلیل نوسانات بازار ارز نیست؛ اگرچه تلاش جدی برای حرکت‌دهی نرخ دلار به سمت بالا از سوی دلالان وجود دارد ولی بخش اصلی عامل نوسانات نرخ ارز این تلاش‌ها نیستند. وی در پاسخ به این سوال که آیا بانک مرکزی نقش بازارسازی و دخالت خود در بازار ارز را طی روزهای گذشته به خوبی ایفا کرده است، اظهار داشت: بانک مرکزی کاری که انجام می‌دهد، بازارسازی است که بر این اساس طی روزهای انتهایی هفته نیز نرخ صرافی‌های بانکی را بالا برد؛ پس به طور طبیعی بخش مهمی از کار بانک مرکزی این است که نرخ صرافی بانکی را بالا برده و به سمت نرخ بازار برساند؛ ضمن اینکه در تهران دلار تزریق کند؛ پس در این دور هم تلاش دارد که مانع از خارج شدن نرخ ارز از کانالهای غیرقابل کنترل شود تا علت اصلی این تغییرات نرخ برطرف شود. شاکری در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه بانک مرکزی همواره معتقد است که بدون تزریق ارز، بازار را کنترل می‌کند، گفت: طی زمان، خالص تزریق بانک مرکزی صفر است و سر به سر می‌شود؛ به این معنا که همان میزانی که در بازار تزریق می‌شود، به همان میزان نیز بانک مرکزی ارز از بازار جمع می‌کند؛ این در حالی است که بانک مرکزی از ابزارهای ریالی نیز استفاده کرده است و در سمت ریالی این موضوع را هدایت می‌کند و راه تقاضای سفته بازانه را می‌بندد. ]]> فرهنگ و اجتماع Thu, 20 Feb 2020 17:29:19 GMT http://www.mardom-news.com/news/134551/علت-نوسانات-اخیر-بازار-ارز-ایران-کندی-تجارت-چین-نه-تصمیمfatf میزان کشندگی کرونا ویروس در مردان بیشتر گزارش شده است http://www.mardom-news.com/news/134556/میزان-کشندگی-کرونا-ویروس-مردان-بیشتر-گزارش-شده مردم نیوز:علیرضا زالی، روز پنج شنبه در چهارمین کنگره سلامت مردان ایرانی و دوازدهمین کنگره مرکز تحقیقات سلامت مردان، افزود: سهم مردان در بروز حوادث مخاطره آمیز پر رنگ‌تر از زنان است. وی گفت: امروزه تفاوت‌های جنسیتی در برخی شاخص‌های توسعه پایدار و در مقابل توجه اندک مردان به این موضوع یکی از دغدغه‌های نظام سلامت است. زالی ادامه داد: سنجه امید به زندگی در مردان ۲,۵ تا ۳.۵ سال نسبت به زنان پایین‌تر است. به طور کلی امروزه در جامعه، آقایان ۳ برابر بیشتر از خانم‌ها در معرض سقوط، ۹ تا ۱۰ برابر بیشتر در معرض مخاطرات اعتیاد، ۲.۵ تا ۵ برابر بیشتر در معرض حوادث ترافیکی و ۴ تا ۵ برابر بیشتر در معرض ابتلاء به بیماری‌های روانی منجر به مرگ قرار دارند. به گفته وی، در موارد خشونت، از هر ۵ مورد مرگ، ۴ مورد مرد و در مسائل مربوط به جنگ‌ها، از هر ۱۰ مورد مرگ، ۹ مورد مرد گزارش شده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از تواتر حداکثری بیماری‌های غیر واگیر در مردان نسبت به خانم‌ها خبر داد و گفت: سهم آقایان در ابتلاء به انواع سرطان‌های موجود و نوظهور، ۵۴ درصد است. از طرفی پروفایل سرطان در ایران در مقایسه با جهان تفاوت‌هایی دارد؛ به عناون مثال سرطان ریه در جهان شایع‌ترین نوع سرطان در آقایان است اما در ایران سرطان معده رتبه اول را داراست. سرطان پوست، پروستات، روده بزرگ و مثانه نیز به ترتیب رتبه‌های دوم تا پنجم ابتلاء در مردان را در اختیار دارند. زالی، آمار ابتلاء به سرطان را هرساله، ۱۰۸ تا ۱۱۲ هزار نفر اعلام کرد و افزود: سهم آقایان ۱۵۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر و سهم خانم‌ها ۱۳۵ نفر در ۱۰۰ هزار نفر گزارش شده است. به گفته وی، بیشترین سرطان مردان در استان‌های یزد، آذربایجان غربی و زنجان دیده می‌شود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد: یکی از مشکلات حوزه سلامت، سهم بالای آقایان و تفاوت قابل توجه جنسیتی در ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی است، البته شیب این تفاوت بعد از ۵۵ سالگی کاهش می‌یابد. وی در خصوص نسبت مراجعات مردان به زنان به مراکز درمانی، اظهار داشت: آقایان از نظر فیزیولوژیک، احساس سلامت بیشتری نسبت به زنان دارند که این موضوع موجب کاهش مراجعات آنها به مراکز درمانی می‌شود. به طوری که بیش از ۸۰ درصد مراجعه کنندگان را زنان و ۱۰ الی ۲۰ درصد را مردان تشکیل می‌دهند. همچنین سهم بیمه پایه و تکمیلی زنان ۲ تا ۳ درصد بیشتر از مردان است. زالی ضمن ابراز نگرانی از ضعف فرهنگ حفاظت در مراکز صنعتی، بسیاری از حوادث را قابل پیشگیری دانست و گفت: همکاران در بخش بهداشت محیط در این راستا بسیار تلاش کرده اند، اما بیش از هر زمان به آموزش‌های لازم نیاز است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه بیشترین توجه در حوزه سلامت جنین، معطوف به مادران است و شکی هم در آن نیست، بیان کرد: سلامت مردان و سبک زندگی آنها هم در این زمینه بسیار اهمیت دارد. وی در پایان با اشاره به نگرانی‌ها در خصوص انتشار ویروس کرونا در کشور، اظهار داشت: مطابق مطالعاتی که در زمینه این ویروس در ۲۵ کشور درگیر انجام شده، میزان کشندگی آن در مردان بیشتر از زنان گزارش شده است. ]]> فرهنگ و اجتماع Thu, 20 Feb 2020 17:53:21 GMT http://www.mardom-news.com/news/134556/میزان-کشندگی-کرونا-ویروس-مردان-بیشتر-گزارش-شده جزئیات دریافت بنزین انواع وسایل نقلیه http://www.mardom-news.com/news/134553/جزئیات-دریافت-بنزین-انواع-وسایل-نقلیه مردم نیوز: 60لیتر سهمیه بنزین اسفند ماه خودروهای شخصی بدون هیچ گونه تغییری ساعت ۲۴ شامگاه چهارشنبه (۳۰ بهمن) در کارت‌های هوشمند سوخت شارژ شد. در اسفند ماه نیز مطابق ماه‌های گذشته ۶۰ لیتر سهمیه بنزین به کارت هوشمند سوخت خودروهای شخصی و ۲۵ لیتر بنزین به کارت سوخت موتورسیکلت‌ها با نرخ ۱,۵۰۰ تومان واریز می‌شود، همچنین سهمیه سوخت خودروهای عمومی و خدماتی مطابق جدول سهمیه طرح مدیریت مصرف سوخت واریز خواهد شد. بر اساس این گزارش، از ساعت صفر روز جمعه (۲۴ آبان‌ماه) سهمیه کامل ماه‌آبان سال ۱۳۹۸ همه خودروها به کارت سوخت شخصی آنها واریز شد و سهمیه خودروهای شخصی به مدت ۶ ماه قابل ذخیره است. استفاده از سهمیه سوخت تنها با استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی میسر خواهد بود و در صورت اتمام سهمیه، مالکان خودروها می‌توانند بنزین با نرخ آزاد ۳۰۰۰ تومانی دریافت کنند. سواری شخصی بنزینی: ۶۰ لیتر سواری شخصی دوگانه سوز: ۳۰ لیتر تاکسی بنزینی: ۴۰۰ لیتر تاکسی دوگانه سوز: ۲۰۰ لیتر موتورسیکلت: ۲۵ لیتر وانت کم مصرف بنزینی: ۲۰۰ لیتر وانت کم مصرف دوگانه سوز: ۶۰ لیتر وانت پُرمصرف بنزینی: ۳۰۰ لیتر وانت پُرمصرف دوگانه سوز: ۱۲۰ لیتر آمبولانس: ۵۰۰ لیتر   ]]> فرهنگ و اجتماع Thu, 20 Feb 2020 17:31:48 GMT http://www.mardom-news.com/news/134553/جزئیات-دریافت-بنزین-انواع-وسایل-نقلیه تورم بهمن ماه ۳۷ درصد شد http://www.mardom-news.com/news/134552/تورم-بهمن-ماه-۳۷-درصد مردم نیوز:مرکز آمار اعلام کرد: نرخ تورم نقطه‌ای بهمن ماه ١٣٩٨ در مقایسه با ماه قبل ۱.۳ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش ٤.٣ واحد درصدی به ١٩.٧ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با افزایش ٠.١ واحد درصدی به ٢٧.٥ درصد رسیده است. کاهش نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای کشور منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن ماه ١٣٩٨ به عدد ٢٥ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٢٥ درصد بیشتر از بهمن ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند. نرخ تورم نقطه‌ای بهمن ماه ١٣٩٨ در مقایسه با ماه قبل ۱.۳ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش ۴.۳ واحد درصدی به ١٩.٧ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با افزایش ٠.١ واحد درصدی به ٢٧.٥ درصد رسیده است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۲۵.۱ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ۱.۱ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۲۴.۴ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۲.۶ واحد درصد کاهش داشته است. افزایش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. نرخ تورم ماهانه بهمن ١٣٩٨ به ۱.۱ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل ٠.٣ واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ٠.٨ درصد و ١.٢ درصد بوده است. این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ۱.۲ درصد است که نسبت به ماه قبل ٠.٣ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٠.٧ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٠.٢ واحد درصد افزایش داشته است. کاهش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. نرخ تورم سالانه بهمن ماه ١٣٩٨ برای خانوارهای کشور به ٣٧ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل ۱.۶ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. این در حالی است که نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری ۳۶.۵ درصد است که نسبت به ماه قبل ۱.۵ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۴۰.۱ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۲.۱ واحد درصد کاهش داشته است. تغییرات قیمت‌ها در ماه جاری در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «سبزیجات» (پیاز، بادمجان و فلفل دلمه) می‌باشد. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» گروه «حمل و نقل» (انواع اتومبیل سواری) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. هم‌چنین متوسط بهای یک متر مکعب گاز مصرفی خانوارها و گروه «گوشت قرمز، سفید و فرآورده آنها» (گوشت گاو، گوشت گوسفند) نسبت به ماه قبل، کاهش قیمت داشته است. درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در ماه جاری دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در بهمن ماه ١٣٩٨ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۳۶.۳ درصد برای دهک اول تا ٣٨.٩ درصد برای دهک دهم است. متن کامل گزارش مرکز آمار از تورم بهمن ماه ۱۳۹۸ از اینجا قابل دریافت است. ]]> فرهنگ و اجتماع Thu, 20 Feb 2020 17:30:11 GMT http://www.mardom-news.com/news/134552/تورم-بهمن-ماه-۳۷-درصد حضور مردم در انتخابات، هم حق و هم تکلیف است http://www.mardom-news.com/news/134554/حضور-مردم-انتخابات-هم-حق-تکلیف مردم نیوز:آیت‌الله رئیسی رئیس قوه قضاییه در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سئوال که با توجه به شرایط منطقه و تحریمی که از سوی استکبار جهانی و آمریکا بر علیه ایران تحمیل شده است، حضور مردم در پای صندوق رای چه نقشی در خنثی سازی این توطئه‌ها دارد، گفت: از افتخارات ارزشمندی که از بدو پیروزی انقلاب اسلامی داشته‌ایم، مراجعه به رای مردم برای شکل‌گیری تمامی ارکان نظام جمهوری اسلامی است. وی با بیان اینکه حضور مردم در انتخابات، هم حق و هم تکلیف است، افزود: مردم و تمام ایرانیان امروز حق انتخاب دارند. تکلیف نیز دارند که هم حضور پیدا کنند و هم بهترین را برگزینند؛ بهترین‌هایی که احساس تعهد و مسئولیت در قبال ارزش‌های انقلاب اسلامی و احساس مسئولیت نسبت به مردم و رفع مشکلات آنها، دغدغه معیشت مردم و روحیه جدی برای مبارزه با فساد را داشته باشند. رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: مجلس با کمک دولت بسیار می‌تواند در ایجاد ساختارهای فساد زدا و فضای کسب و کار بدون مانع و بدون مشکل و رونق تولید نقش داشته باشد. آیت‌الله رئیسی حضور مردم در صحنه انتخابات را هم یک وظیفه الهی، سیاسی و تکلیفی و حاوی پیام قدرت و اقتدار برای دوستداران انقلاب دانست. وی با اشاره به پیام حضور مردم برای دشمنان انقلاب خاطرنشان کرد: آن پیام این است که ما علیرغم خواست شما با همه وجود نه فقط خودمان بلکه خانواده‌هایمان پای صندوق‌های رای حاضر شده و رای می‌دهیم. رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه هر رایی که در صندوق ریخته می‌شود تیری بر قلب دشمنان است، گفت: با این حضور معلوم می‌شود که ملت بزرگ ایران علیرغم همه مسایل و تنگناهایی که دشمن ایجاد کرده یا مشکلاتی که در داخل دارد؛ نسبت به آرمان‌های انقلاب اسلامی و دشمن شناسی و دشمن ستیزی، هیچ گونه کوتاهی نمی‌کند. رییس قوه قضاییه حضور با انگیزه و اثربخش مردم را در شکل‌گیری مجلس قوی موثر دانست و گفت: ما دنبال مجلس قوی هستیم؛ مجلس قوی، رای قوی می‌خواهد. رای قوی می‌تواند مجلس قوی را شکل دهد و آینده کشور را از لحاظ قانونگذاری، نظارت بر دستگاه‌های اجرایی و تعامل با همه نهادها و مسئولین و دستگاه‌های مختلف در جهت ارتقاء و رسیدن کشور به قله پیشرفت تضمین کند. ]]> فرهنگ و اجتماع Thu, 20 Feb 2020 17:32:38 GMT http://www.mardom-news.com/news/134554/حضور-مردم-انتخابات-هم-حق-تکلیف تعطیلی تمام مدارس قم در روز شنبه http://www.mardom-news.com/news/134555/تعطیلی-تمام-مدارس-قم-روز-شنبه مردم نیوز:محسن حاجی میرزایی با بیان این‌که از لحظه اعلام این خبر در هماهنگی کامل با وزارت بهداشت هستیم، افزود: با آقای نمکی نیز صحبت کردیم و تمام پروتکل‌ها و تشریفات اعلام شده از سوی این وزارتخانه را دنبال می‌کنیم. هم‌چنین در صورت نیاز به تعطیلی مدارس یا نصب تجهیزات خاص برای پیشگیری از شیوع این بیماری در مدارس نیز کلیه اقدامات را در دستور کار خواهیم داشت. به گفته حاجی میرزایی در صورت اعلام وزارت بهداشت برای ضرورت تعطیلی مدارس در کشور این اقدام از سوی آموزش و پرورش صورت خواهد گرفت. وی در ادامه در خصوص تعطیلی مدارس در روز شنبه به دنبال انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: روز شنبه در بسیاری از مدارسی که حوزه انتخابی هستند به دلیل ادامه شمارش آراء عملاً امکان دایر بودن وجود ندارد. این موضوع تنها در خصوص مدارسی است که شمارش آرای آنها طول بکشد و در مورد تمام شعب رای گیری نیست. وی در خصوص زمان تعطیلی مدارس در پایان سال نیز تصریح کرد: با توجه به تعطیلات ناخواسته‌ای که طی این مدت اتفاق افتاده است مدارس تا آخرین روز کاری دایر هستند و دانش آموزان باید برای جبران عقب ماندگی‌های سال تحصیلی جاری در مدارس حضور پیدا کنند. هم‌چنین پیشنهاد دادیم ساعاتی به تدریس روزانه افزوده شود، چرا که مدت زمان پایان سال محدود خواهد بود و بیش از حد معینی امکان ادامه کار را نداریم. کد خبر ]]> فرهنگ و اجتماع Thu, 20 Feb 2020 17:51:04 GMT http://www.mardom-news.com/news/134555/تعطیلی-تمام-مدارس-قم-روز-شنبه